Få den flotte sommerkroppen!

Det er så deilig å merke at trening gir resultater. Og jeg har satt opp et lite treningsprogram for meg selv som jeg kan gjøre hjemme, fem dager i uken, som har gitt veldig raske resultater. Jeg har benyttet meg av det nå i omtrentlig en tre-ukers tid, og jeg har allerede fått mye større muskler i armene, begynner å få passe markerte magemuskler og lår og rumpe har blitt veldig mye bedre. Øvelsene jeg har satt opp fokuserer mest på rumpe og lår, men også noe på rygg, armer og mage.

Jeg bruker treningsprogrammet på søndag, mandag, tirsdag. Så har jeg pause på onsdag for å la musklene hvile seg litt. Deretter trener jeg på torsdag og fredag, og lar musklene få litt hvile igjen på lørdag (som forøvrig er min hviledag - sabbat).

I tillegg til treningsprogrammet har jeg gjort noen endringer i kostholdet for å få bedre utbytte av treningen. Jeg drikker veldig mye vann. Dette er enormt viktig for kroppen, spesielt når man trener. Siden kroppen skiller ut toxiner (giftstoffer) gjennom svette og urin. Når man drikker mye vann får man skyldt ut mye mer av avfallsstoffene i kroppen og får sunnere hår, negler, hud og generelt en sunnere kropp! Jeg har og fokusert på å få i meg proteiner fra tunfisk og egg. Jeg synes dette er veldig godt, og med tunfisk kan man lage en god salat, ha det sammen med pasta og grønnsaker eller rett og slett på brødskiva. Egg kan man jo lage en eggesalat av, eller omelette, kokt egg, stekt egg, eggerøre osv. Jeg passer og på å få i meg mye grønnsaker. Brokkoli og tomat har i tillegg gunstig effekt med antioksidanter som kan forebygge flere typer kreft.  Stangselleri er veldig sunt, paprika, blomkål, agurk, kiwi, nektarin, mango. Mais er det eneste man ikke trenger så mye av, for kroppen klarer ikke ta til seg så mye av næringsstoffene i maisen. Men det er utrolig godt å ha i en salat likevel, synes jeg.

Betakaroten som mange betaler i dyre dommer for å ta i tablettform kan man også få av å spise gulrøtter. Det er mye billigere, og jeg vil tro at det er mye sunnere også. Rå løk (her foretrekker jeg rødløk) er veldig bra for tannkjøttet. Dette er godt å ha i salater, eller med pasta med grønnsaker og tunfisk! : )

 

Her kommer da treningsprogrammet mitt:

1. Stå på begge bena med hoftebreddes avstand mellom føttene. Løft opp helene. Skli bakover med det ene benet slik at det forreste kneet har 90 graders vinkel, og trekk tilbake. Hold overkroppen så rett som mulig. Gjør dette 16 ganger (8 ganger på hver side) med 3 repetisjoner. Trener hovedsakelig lår- og setemuskulatur.

2.  Legg deg på ryggen og plasser hælene ned mot gulvet. Press dem ned mot underlaget og skyv hoftene opp mot taket. Fortsett å holde dem oppe hele tiden mens du trekker hælene inn mot rumpen og sklir tilbake til utgangsposisjonen. Gjør dette 16 ganger med 3 repetisjoner. Denne øvelsen har fokus på rumpe, lår, mage og rygg.

3. Knebøy. 16 knebøy (med 8 på hver side) med 3 repetisjoner. Dette er fantastisk trening for rumpe og lår.

4. Push-ups. 12 push-ups med 3 repetisjoner. (kan økes til 16 etterhvert).

5. Stell deg med bena godt fraskilt. Sett deg så du står i sittende posisjon i luften. Vipp opp og ned 5 ganger og reis deg opp i utgangsposisjonen. Gjør dette seks ganger med 3  repetisjoner. Dette er veldig bra for lårene.

6. Sit-ups. Prøv å gå sakte tilbake til utgangsposisjonen når du senker overkroppen ned igjen. Stopp gjerne 1-2 ganger på vei ned. 12 sit-ups med 3 repetisjoner. (øk gjerne til 16 etterhvert).

7. Legg deg på siden med det øverste benet rett ut og det nederste benet bøyd under deg. Den underste armen skal være strekt rett ut mens den øverste armen bøyes ned med håndflaten foren magen. Løft det øverste benet opp i luften og senk det ned med foten strakt ut. Gjør dette 16 ganger på hver side med  3 repetisjoner.

 

Med dette treningsprogrammet vil du se overraskende resultater etter tre uker (kanskje før). Og husk: trening utløser mye av kroppens naturlige lykkehormon endorfiner, som gir deg en god følelse. Det gjelder bare å komme seg over kneika. Lykke til!! : ) 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Ine Camilla

Ine Camilla

22, Larvik

Jeg er en jente på 22 år som bor i Larvik med min samboer og våre to katter. Jeg har en lidenskap for matlaging, og vil skrive en del om det. Er ellers en blid og livsglad jente.

Kategorier

Arkiv

hits